24. april 2020

Corona Hjælpepakker - Kultur medier og skoler Historisk

Kompensation til selvejende kulturinstitutioner mv.

Kulturministeren og aftalepartierne har besluttet at afsætte en nødpulje i omegnen af 200 mio. kr. til en række kulturinstitutioner.


Billede af Heidi Roger Martens

Heidi Roger Martens Chefkonsulent, cand.merc.aud.
uez@sfe.qx 4193 3165

Artiklen er oprindeligt skrevet af en anden medarbejder



Puljen udmøntes til følgende formål:

  1. Kompensation til særligt nødlidende kulturinstitutioner for at sikre, at ellers veldrevne kulturinstitutioner ikke går konkurs som følge af COVID-19.

  2. Kompensation til sæsonbetonet scenekunstvirksomhed, som falder uden for den generelle arrangementspulje.

  3. Kompensation for produktionsomkostninger, som ikke kan kompenseres via kompensationsordningerne for faste omkostninger og løn.

  4. Kommunale kulturinstitutioner med driftstilskud fra Kulturministeriet samt visse større kommunale koncert- og kulturhuse (Værket Randers, Musikhuset Aarhus, Vejle Musikteater, Musikteatret Albertslund, Ringsted Kongrescenter og Kulturværftet Helsingør), som sidestilles med selvejende institutioner, fonde og foreninger ift. kompensation.

Selvejende institutioner, organisationer mv. på Kulturministeriets område, som modtager 50 pct. eller mere i offentligt tilskud, kan søge kompensation for faste omkostninger samt for lønudgifter til fast personale.

Institutioner, som modtager under 50 pct. i støtte, vil skulle søge kompensation via Erhvervsstyrelsen, som administrerer de generelle hjælpepakker i relation til lønkompensation og faste omkostninger.

For at kunne komme i betragtning til støtten skal ansøger have udtømt mulighederne for støtte i de generelle COVID-19-støtteordninger og dokumentere den støtte, der er modtaget her.

Ansøger skal opgøre omkostninger, der knytter sig til kompensationsperioden.

​For kulturinstitutioner (ad 1) gælder desuden konkret:

  • Der kan kun ydes tilskud til selvejende og kommunale institutioner samt fonde og foreninger, som allerede modtager driftstilskud fra Kulturministeriet.

  • Der ydes efter ansøgning kompensation af udgifter knyttet til perioden 9. marts til og med 8. juli 2020. For at komme i betragtning til kompensation, vil det være et krav, at ansøger kan påvise forinden at have taget alle nødvendige og relevante initiativer og værktøjer i brug for at reducere ansøgers omkostninger.

  • Ansøger skal i videst muligt omfang have anvendt den del af sin disponible egenkapital, som ikke vurderes nødvendig for at sikre den fortsatte drift.

  • Ansøger skal dokumentere, at det er afgørende for den videre drift, at der ydes et ekstraordinært tilskud fra nødpuljen.

For sæsonbetonet scenekunstvirksomhed (ad 2) gælder desuden konkret:

  • Ordningen omfatter professionel scenekunstvirksomhed i form af revy eller lignende, der i 2020 har planlagt at opføre forestillinger i mere end 2 uger og mindre end 6 fulde måneder på en eller flere lokationer, hvor der er plads til mere end 100 tilskuere pr. forestilling.

  • Der ydes ikke tilskud til ansøgere, som allerede modtager driftstilskud fra Kulturministeriet, herunder er omfattet af Kulturministeriets øvrige hjælpepakker.

  • Der kan ydes kompensation til omkostninger knyttet til perioden fra d. 9. marts til d. 31. august 2020 (herunder omkostninger afholdt inden d. 9. marts, hvis de knytter sig til aktiviteter planlagt i perioden d. 9. marts til d. 31. august), dog maksimalt 80 pct. af omkostningerne (svarende til niveauet i den generelle hjælpeordning for faste omkostninger).

  • Ansøger skal i videst muligt omfang have anvendt den del af sin disponible egenkapital, som ikke vurderes nødvendig for at sikre den fortsatte drift.

  • Ansøger skal dokumentere, at det er afgørende for den videre drift, at der ydes et ekstraordinært tilskud fra nødpuljen.

For kompensation for produktionsomkostninger (ad 3) gælder desuden konkret:

  • Ordningen er målrettet selvejende og kommunale institutioner samt fonde og foreninger, der allerede modtager driftstilskud fra Kulturministeriet.

  • Der kan ydes kompensation til produktionsomkostninger knyttet til perioden 9. marts til og med 8. juli, herunder tabte omkostninger til udsatte forestillinger og udstillinger, hvor omkostninger ikke kan genaktiveres, dog maksimalt 80 pct. af udgifterne (svarende til niveauet i den generelle hjælpeordning for faste omkostninger). Produktionsomkostninger afholdt inden 9. marts er omfattet, hvis de knytter sig til aktiviteter, der var planlagt i perioden 9. marts til 8. juli 2020.

For kompensation til kommunale institutioner og visse større kommunale koncert- og kulturhuse (ad 4) gælder desuden konkret:

  • For kommunale institutioner med driftstilskud fra Kulturministeriet gælder desuden, at der etableres en ordning, hvor kommunale institutioner med driftstilskud fra Kulturministeriet (fx statsanerkendte kommunalt ejede museer) også kan søge om lønkompensation og kompensation for faste udgifter, såfremt de lever op til de gældende kriterier for de to ordninger.

  • For seks større kommunale koncert- og kulturhuse gælder, at der etableres en ordning, hvor Værket Randers, Musikhuset Aarhus, Vejle Musikteater, Musikteatret Albertslund, Ringsted Kongrescenter og Kulturværftet Helsingør også kan søge om lønkompensation og kompensation for faste udgifter, såfremt de lever op til de gældende kriterier for de to ordninger.

For at sikre, at der ikke sker overkompensation i forhold til institutioner, som modtager offentlige driftstilskud, kan støtten fra nødpuljen maksimalt udgøre 80 pct. af indtægtstabet for kompensationsperioden. Den forventede indtægt for kompensationsperioden holdes op mod den tilsvarende periode i det senest afsluttede regnskabsår.

Faste omkostninger

  • Det forventes, at ordningen vil blive tilrettelagt efter de samme generelle kriterier, der gælder for den tilsvarende ordning under Erhvervsstyrelsen for virksomheder finansieret med mindre end 50 pct. i offentlig støtte – om end der er aftalt særskilt ordning for opgørelse af fald i omsætning.

  • For institutioner, som modtager 50 pct. eller mere af deres omsætning i offentlig støtte, beregnes faldet i omsætning ud fra faldet i den kommercielle omsætning (fx entré, billetsalg, omsætning i boghandel og cafe, rådgivning mv.). Efterfølgende korrigeres for den kommercielle andel af institutionens samlede økonomi.

Lønkompensation

  • Ordningen vil blive tilrettelagt efter de samme kriterier, der gælder for den tilsvarende ordning under Erhvervsstyrelsen for virksomheder finansieret med mindre end 50 % i offentlig støtte.

Medlemsfordele

Faglige nyheder
Rabat på kurser
Arrangementer og events
Person med krydsede arme
Læs mere