22. april 2020
Kompensation til medier
Der er indgået en aftale om kompensationsordning for medievirksomheders tabte annonceindtægter i forbindelse med COVID-19.
Heidi Roger Martens
Chefkonsulent, cand.merc.aud.
Artiklen er oprindeligt skrevet af en anden medarbejder
Kompensationsordningen er rettet mod trykte og digitale dagblade, fritstående digitale nyhedsmedier, ugeaviser, kommercielle radioer, magasiner og fagblade. Medier, der ønsker at anvende ordningen, skal være tilmeldt Pressenævnet.
Ordningen kompenserer for medietypernes tabte annonceindtægter i perioden 9. marts til og med 8. juni 2020 efter følgende satser:
-
60 pct. af den samlede nedgang i annonceindtægter, hvis nedgangen i annonceindtægter har været på 30-50 pct.
-
80 pct. af den samlede nedgang i annonceindtægter, hvis nedgangen i annonceindtægter har været på 50-100 pct.
Beregningen af tabet i annonceindtægter sker på baggrund af en sammenligning med den enkelte udgivelses/titels/radiostations gennemsnitlige annonceindtægter i hele 2019 (referenceperiode).
Medier, der kompenseres gennem denne ordning, kan ikke samtidig komme i betragtning til de øvrige hjælpepakker i forbindelse med COVID-19.
Der ydes alene støtte for tab, der direkte skyldes COVID-19. Der ydes ikke mere støtte, end hvad der er nødvendigt for at kompensere for det opståede tab, men der er ikke sat beløbsgrænse på størrelsen af kompensationen.
For udgivelser/titler, der modtager redaktionel produktionsstøtte i henhold til lov om mediestøtte, gælder:
-
At udgivelsen/titlen pr. 1. oktober 2020 kan ansøge om kompensation for tabte annonceindtægter i perioden 9. marts til og med 8. juni 2020 ved at indsende 1) en opgørelse over annonceindtægter i hele 2019 samt 2) en opgørelse over annonceindtægter i perioden 9. marts til og med 8. juni 2020.
-
Der stilles, jf. aftaleteksten, krav om involvering af en revisor. FSR – danske revisorer er i dialog med styrelsen herom.
For udgivelser/titler/radiostationer, der ikke modtager redaktionel produktionsstøtte i henhold til lov om mediestøtte, gælder:
-
At udgivelsen/titlen/radiostationen i april 2020 kan ansøge om kompensation for forventede tabte annonceindtægter i perioden 9. marts til og med 8. juni 2020 ved at indsende 1) en opgørelse over annonceindtægter i 2019 samt 2) en opgørelse over forventede tabte annonceindtægter i perioden 9. marts til og med 8. juni 2020.
-
Midler fra ordningen til denne gruppe udbetales som et aconto beløb, der efter 8. juni 2020 vil blive efterreguleret i henhold til det faktiske tab i annonceindtægter. Udgivelsen/titlen/radiostationen skal efter d. 8. juni 2020 indsende oplysninger om det faktiske tab i annonceindtægter i perioden 9. marts til og med 8. juni 2020.
-
Der stilles, jf. aftaleteksten, krav om involvering af en revisor. FSR – danske revisorer er i dialog med styrelsen herom.
Det er forventningen, at kompensationsordningen til danske medier vil koste i omegnen af 180 mio. kr.
Flere informationer om kompensationsordningen offentliggøres først, når der åbnes for ansøgninger. Slots- og Kulturstyrelsen oplyser, at ordningen ”åbner snart”.