Fornem hæder til Bjarke Ingels

PressemeddelelseTidligere kulturminister Bertel Haarder overrakte FSR Marshs Erhvervspris 2017 til den verdensberømte danske arkitekt Bjarke Ingels ved et arrangement i Rundetårn

FSR - danske revisorerArrangementer

”Uden kampen og uden lysten til at kæmpe for dine ideer ville BIG være forblevet SMALL lige som alle de andre. Det ved du sikkert udmærket godt. Så mit råd til dig vil være: Hold fast i ideerne. Bliv ved med at kæmpe kampene. Og lev med de nødvendige kompromisser. Så vil BIG kun blive BIGGER”, sagde tidligere kulturminister Bertel Haarder i sin tale til dagens prisvinder.

Det er 27. gang, at FSR – danske revisorer, uddeler den traditionsrige FSR Marshs Erhvervspris til en person eller virksomhed, der har ydet en særlig indsats i dansk erhvervsliv.

Formand for FSR – danske revisorer Peter Gath fremhævede særligt Bjarke Ingels’ evne til at tænke nyt og holde fast i sin forretningside:

”I en tid, hvor væksten både i Danmark og i resten af verden har trange kår, er der mere end nogensinde behov for at tænke nyt og sætte gang i udviklingen. Det vigtigt, at danske virksomheder og iværksættere ikke kun har fokus på spareøvelser og effektiviseringer. Det kan være nødvendigt for en stund, men det er ikke det, der skaber vækst og fremdrift”.

De seneste års modtagere af Marsh-prisen er blandt andre: Universal Robots, kokken Claus Meyer, Bent Jensen (LINAK), Haldor Topsøe (Haldor Topsøe), Lars Larsen (JYSK), Stine Bosse (Tryg), Alfred Josefsen (Irma) og Jens Moberg (BetterPlace).

Kriterier for tildeling af FSR – Marshs Erhvervspris
FSR – danske revisorer lægger følgende kriterier til grund for uddelingen af FSR – Marshs Erhvervspris: Prisen gives til en person, en organisation eller en virksomhed, som har leveret et enestående bidrag til at gøre dansk økonomi og erhvervsliv konkurrencedygtigt.

Det enestående bidrag kan eksempelvis være:

• At have startet egen virksomhed og gennem en særlig indsats at have opnået en solid markedsposition med markante resultater på top- og bundlinje.
  • At investere i nytænkning og forretningsudvikling og omsætte tanker og planer til en succesfuld forretning, som har bidraget til at skabe vækst i Danmark.
  • At have skabt enestående resultater på bundlinjen og sat Danmark på verdenskortet.

Foruden hæderen følger en check på 35.000 kroner.

Om Bjarke Ingels

Bjarke Ingels (42 år) sætter i øjeblikket Danmark på det internationale verdenskort. Arkitekten bag tegnestuen BIG har efterhånden vundet så stor hæder i både ind- og udland, at han er svær at komme udenom. Senest har BIG vundet opgaven at tegne Googles europæiske hovedkontor i London. Bjarke Ingels er uddannet fra Kunstnerakademiets Arkitektskole i København, hvor han oprindeligt forfulgte et ønske om at dygtiggøre sig som tegneserie-illustrator. I 2001 dannede han med makkeren Julien De Smedt tegnestuen Plot, men i 2006 gik disse fra hinanden, og Bjarke Ingels etablerede BIG, som i 2015 rundede en medarbejderstab på 400. Bjarke Ingels er kendt for at se bort fra de traditionelle arkitektkonventioner og hele tiden tænke nyt.

Om Marsh:
FSR - danske revisorer har i 27 år uddelt en erhvervspris i samarbejde med foreningens leverandør af ansvarsforsikringer til branchens medlemmer. Siden 2014 er det forsikringsmæglerfirmaet Marsh. Marsh er en af verdens førende forsikringsmæglere. Selskabet har ca. 27.000 medarbejdere i over 100 lande. Marsh tilbyder ydelser inden for blandt andet identifikation af risici, risikoanalyser, skadehåndtering, administration af forsikringsprogrammer m.m. Marsh udgiver hvert år Global Risk Report i samarbejde med World Economic Forum.

Kort om FSR – danske revisorer:
FSR - danske revisorer er en brancheorganisation for godkendte revisorer i Danmark. FSR - danske revisorer har over 5.000 personmedlemmer og repræsenterer over 600 medlemsvirksomheder. Foreningen varetager revisorernes interesser fagligt og politisk.

• Charlotte Jepsen

Administrerende direktør

• Jan Wie

Kommunikationschef - interne medier og medlemmer