Undervisningsmetode

Fra tilegnelse af kvalifikationer til udvikling af kompetencer

SR-Akademiet er bygget på ønskerne om en bedre udvikling af :

  • Praktisk grundlag og kompetencer
  • Bedre kobling mellem teori og praksis
  • Commitment fra alle interessenter
  • Kontinuerlig læringsproces

Ud over tilstedeværelsesundervisningen er der overordentlig stor fokus på kandidatens egenlæring før og efter modulerne, samt fokus på baglandets opbakning og support af dette.

Selvevaluering – har kandidaten de rette kompetencer for at lære og bidrage til læringsprocessen?
Det er op til virksomheden, at vurdere hvorvidt en kandidat er egnet til at starte på SR-Akademiet. Vi opfordrer til, at denne vurdering tages meget seriøst. Det er en forudsætning for et succesfuldt forløb, at kandidatens virksomhed bakker op om deltagelsen på SR-Akademiet.

For at kandidaten har et optimalt udbytte, bør virksomheden sørge for, at kandidaten i praksis får mulighed for at arbejde med en bred vifte af eksamensrelevante arbejdsopgaver og generelt yder dem støtte undervejs i forløbet. Yderligere skal virksomheden tilknytte en mentor til kandidaten, derved har kandidaten de bedste muligheder for sparring under forløbet.

De læringsmæssige mål – kompetenceniveau A og B – en ny undervisningsform!
SR-Akademiet er bygget op omkring en pædagogisk model, der tager afsæt i en meget klar definition af et moduls læringsmæssige mål:

  • Kompetenceniveau A: Hvad kan/skal kandidaten tilegne sig af viden, holdninger og kompetencer på selve modulet.
  • Kompetenceniveau B: Hvad skal kandidaten have af kompetencer, holdninger og viden ved slutningen af modulet.

For at kunne rykke kompetenceniveauet anvendes en bred vifte af pædagogiske værktøjer: simulerede hasteopgaver, dilemmaer, cases, prøveeksamener, gruppearbejde, rollespil og mere traditionel forelæsningsform understøttet af power points.

Undervisningsformen og holdstørrelsen varierer mellem foredragsform for hele årgangen, klasseundervisning á ca. 40 kandidater og gruppeundervisning á ca. 6 kandidater. På hvert modul har hver klasse tilknyttet en hovedunderviser. Hertil kommer støtte undervisere, specialister og foredragsholdere som supplerer hovedunderviserne.

For at flytte kandidaten fra kompetenceprofil A til B, stiller SR-Akademiet krav om stadig aktivitet fra kandidaten. Den nye viden skal tages i anvendelse og helst i virkelighedsnære situationer.

Den pædagogiske model bygger således i høj grad på, at modulerne klæder kandidaten på til et vist niveau – men at de egentlige kompetencer opbygges når viden og holdninger anvendes i hverdagen.

Sammenhængen mellem modulerne 1-4 er tillagt stor vægt. Modulerne 1-4 skal ikke betragtes som 4 selvstændige moduler, men derimod som et samlet forløb, hvor cases, metoder og niveauer løbende tilpasses hinanden/modulerne imellem. 

 

Kontakt

  • Line Wøldike

    Chefkonsulent Cand.merc.HRM

    3369 1080
    4193 3180
  • Lene Müller

    Uddannelseskoordinator

    4193 3132
  • Lisa Abel Christensen

    Uddannelseskonsulent Cand.Mag

    4193 3142