KPMG har taget pulsen på rapportering om samfundsansvar

KPMG har set på rapporteringen inden for samfundsansvar for 4500 virksomheder på verdensplan for at vurdere udviklingen i kvalitet, indhold og spotte nye tendenser. Overordnet set er der fortsat vækst inden for området, og hvor flere virksomheder begynder at integrere oplysningerne i årsrapporten er det stadig et fåtal globalt set, der helliger sig til integreret rapportering.

CSR

I publikationen "Currents of change. The KPMG Survey of Corporate Responsibility Reporting 2015" tager KPMG pulsen på ikke-finansiel rapportering globalt set for at give indsigt i centrale tendenser inden for rapportering om samfundsansvar (CSR - Corporate Social Responsbility). KPMG har analyseret rapportering fra 4.500 virksomheder på tværs af 45 lande, hvilket i følge KPMG er en af de mest omfattende undersøgelser inden for ikke-finansiel rapportering. Her et lille indblik i publikationens konklusioner:

Kvaliteten blandt G250

I 2013 analyserede KPMG kvaliteten af rapportering inden for samfundsansvar blandt verdens største virksomheder (G250). KPMG har i 2015 gentaget denne analyse og identificeret følgende centrale udviklinger i de mellemliggende to år:

  • Kvaliteten af rapporteringen er en anelse forbedret i Asia Pacific siden 2013, men er faldet lidt andre steder.

Virksomheder i Asien og Stillehavsområdet har forbedret kvaliteten af deres CR rapportering og er nu i gennemsnit højere end i USA. Især Asien Pacific virksomheder har forbedret deres rapportering om involvering af interessenter med en klar identifikation af deres interessenter og forklarer, hvordan de ønsker at interagere med dem, og hvordan de responderer på interessenternes synspunkter.

På globalt plan er den gennemsnitlige kvalitet inden for rapportering forblevet stort set stabilt men med et lille fald på to procentpoint.

  • Virksomheder bliver bedre til at rapportere om de miljømæssige og sociale tendenser og risici, der påvirker deres virksomheder

Antallet af virksomheder, der klart definerer og diskuterer tendenser, risici og strategiske reaktioner - i modsætning til blot at omtale nogle af dem - er voksende, selv om det stadig er et mindretal, der gør det. Næsten alle, der klart identificerer risici som ressourceknaphed, energi og klimaændringer, beskriver også de handlinger, virksomheden sætter i værk for at håndtere risikoen. .

Globale tendenser

Resultatet fra 45 lande viser fortsat en vækst i virksomhedernes rapportering om samfundsansvar. Selvom nogle nationer og sektorer halter bagefter, er der fortsat fremskridt, og det er nu almindelig praksis at inkludere oplysninger om samfundsansvar i årsrapporter.

De fleste af verdens største virksomheder får nu deres data verificeret af en uafhængig part som en revisor.

  • Næsten tre fjerdedele af de største 100 selskaber rapporterer nu om samfundsansvar. Den nuværende rate for rapportering om samfundsansvar blandt G250 er over 90 procent
  • Asia Pacific rapporterer nu om samfundsansvar mere end nogen anden region.
  • Indien, Indonesien, Malaysia og Sydafrika er de fire nye økonomier, der har de højeste rapporteringsrater i verden inden for samfundsansvar
  • Virksomheder i detailsektoren har længst vej og halter bagefter alle andre sektorer
  • Data inden for samfundsansvar i årsrapporter er nu en fast etableret global tendens. Næsten 3 ud af 5 virksomheder har data med, sammenlignet med kun 1 ud af 5 i 2011
  • Global Reporting Initiative (GRI) er fortsat den mest populære frivillig rapporterings retningslinje på verdensplan, men brugen af ​​GRI er faldet blandt verdens største virksomheder

Integreret rapportering

Integreret rapportering er undtagelsen snarere end reglen. Antallet af virksomheder som rapporterer om, at de udarbejder integrerede rapporter er fortsat lav, det er omkring 1 ud af 10. Dog er det samlede antal, der angiver at de udarbejder en integreret rapport og henviser til IIRC mere end fordoblet siden 2013. Sydafrika er stadig det land, hvor der udgives flest integrerede rapporter - her er integreret rapportering også obligatorisk for de største virksomheder.
En høj grad af oplysninger inden for samfundsansvar i årsrapporten er ikke nødvendigvis ensbetydende med en høj grad af integreret rapportering. I Storbritannien er inddragelsen af oplysninger inden for samfundsansvar i årsrapporten meget høj på 90 procent, men kun 9 procent af virksomhederne siger, at disse rapporter er integreret.
I Malaysia er kontrasten endnu større, da 99 procent omfatter oplysninger inden for samfundsansvar i deres årsrapporter, men ingen af de 100 største virksomheder i Malaysia henviser til integreret rapportering.

 

Denne artikel er et led i FSR – danske revisorers projekt om fremtidens rapportering, hvor vi vil skildre udviklingen og tendenser nationalt og på verdensplan for at forbedre virksomhedernes eksterne rapportering.

 

 Download KPMG’s rapport her. 

Kontakt

  • Ole Steen Jørgensen

    Chefkonsulent - cand.merc.aud.

    3369 1026
    4193 3126